Inbound marketing, czyli marketing przychodzący, to skupienie uwagi odbiorcy na tyle skutecznie, że sam będzie poszukiwał informacji o firmie i tym, co ma mu do zaoferowania. Innymi słowy, to klient podejmuje decyzję, czy chce skontaktować się ze sprzedającym.
Inbound marketing vs. reklama
Najpopularniejszym rozwiązaniem zwiększającym sprzedaż w e-commerce jest reklama. Przy czym jej efekty trwają tak długo, jak płacimy za promocję. Reklama jest doskonałym rozwiązaniem, jeśli chodzi o szybkie poinformowanie o promocji, wprowadzenie nowości do oferty czy generowanie ruchu na stronie sklepu. Oczywiście sprawdza się też w długoterminowych strategiach, w tym ponownym angażowaniu klientów (remarketing) i prowadzeniu kampanii produktowych w Google przeznaczonych dla sprzedawców detalicznych. Reklama wraz z promocją polegającą na nawiązywaniu kontaktu z klientem zaliczana jest do działań outbound marketingu (marketingu wychodzącego).
Przeciwieństwem reklamy i outbound marketingu jest inbound marketing. Reklama jest wynikiem celu, jaki ma do zrealizowania sprzedający, a inbound marketing skupia się na kupującym. Ma sprawić, że klienci z własnej inicjatywy będą korzystać ze strony internetowej, przeszukiwać ofertę, kupować, wracać do sklepu i polecać produkty/usługi. Właśnie to pozwala utrzymywać sprzedaż na właściwym poziomie i buduje relacje z marką, czego konsekwencją jest lojalność – wartość nie do przecenienia w handlu.
Sposoby na dobry inbound marketing
Strategia inbound marketingu opiera się na rozwiązaniach mających przyciągnąć klienta. W końcu pierwszym etapem lejka sprzedażowego jest zainteresowanie, dlatego warto wziąć pod uwagę:
Content marketing – wysokiej jakości treści angażują, zaciekawiają, generują ruch z wyszukiwarki na stronę. Mowa o artykułach specjalistycznych, e-bookach, infografikach, a także video, podcastach czy webinariach. Wszystkie formaty umieścimy na stronie internetowej, np. na blogu firmowym. Zawartość bloga powinna być spójna z działalnością firmy – bez względu rodzaj treści.
SEO – dzięki pozycjonowaniu strony internetowej klienci sami znajdą stronę. Wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania wzbudzają zaufanie użytkowników, mowa w szczególności o TOP3. Optymalizacja pod wyszukiwarkę obejmuje tworzenie treści, wdrażanie słów kluczowych, umieszczanie linków, analizę (również konkurencji), pracę w kodzie strony i wiele innych. Efektem jest strona przyjazna użytkownikom i widoczna na pierwszej stronie listy wyników.
Social media – marka w mediach społecznościowych ma okazję nawiązać kontakt z obserwującymi, ale i daje im możliwość komentowania, udostępniania, reagowania. Zarówno sposób zarządzania profilem firmowym, jak i kanał społecznościowy powinny pasować do grupy docelowej. Na przykład, jeśli sprzedajesz kosmetyki, rozważ obecność na Facebooku, Instagramie czy Snapchacie – Twitter i LinkedIn w tym wypadku nie sprawdzi się.
Newsletter – odbiorca musi wyrazić zgodę na otrzymywanie wiadomości, nie powinny przychodzić zbyt często, ani przypominać spam. E-maile mogą zawierać treści edukacyjne lub informacyjne odsyłające do stron, na których czytelnik znajdzie wartościowe dla siebie treści. Miej na uwadze, że są osoby, które lubią dostawać wiadomości o promocjach. Istotna będzie więc segmentacja odbiorców i personalizacja umożlwiająca dostarczanie treści odpowiadających potrzebom, ale też zwracanie się do subskrybenta imieniem.
Co dalej?
Zainteresowaliśmy już produktem lub usługą, nastąpiło domknięcie leada i sprzedaż, ale co dalej? Każdy sprzedawca chce, żeby klienci do niego wracali. Okazuje się, że inbound marketing sprawdza się zarówno na początku lejka sprzedażowego, jak i podczas budowania lojalności. Z pomocą przychodzą też narzędzia analityczne, jak SimilarWeb czy Google Analytics.
Jeśli korzystasz z content marketingu, social media, SEO i e-mail marketingu, pamiętaj o regularności. Niech komunikacja będzie efektem strategii – przemyślanej, testowanej, mierzonej i kierowanej do właściwych osób. Podtrzymuj zainteresowanie reklamą, np. w ramach kampanii remarketingowej. Skupiając się na przyciąganiu nowych klientów, nie zapominaj o stałych. Od czasu do czasu zaoferuj im coś wyjątkowego, może darmową dostawę lub rabat?