Niezależnie od tego, czy piastujesz ważne stanowisko, prowadzisz własną firmę czy dopiero stoisz u progu kariery, musisz stale pracować nad swoją reputacją. W dobie Internetu wystarczy jedno nieodpowiednie zdjęcie, aby odrzucono Twoją kandydaturę na wymarzone stanowisko. Za jeden niewłaściwy wpis na portalu społecznościowym możesz zdyskredytować się w oczach szefa, a nawet stracić pracę. Możesz wprawdzie zaniechać działalności w Internecie, jednak w ten sposób ograniczasz swoje kontakty biznesowe i tracisz wiele możliwości na autopromocję. Zamiast tego pokażemy Ci jak zadbać o swój wizerunek w sieci i bezpiecznie korzystać z dobrodziejstw Internetu.

Uważaj, jakie zdjęcia wrzucasz na swój profil

Fotki z zakrapianej imprezy może i są zabawne, jednak mogą mocno zaszkodzić Twojemu wizerunkowi, zwłaszcza jeśli pojawiają się na Twoim profilu niemal po każdym weekendzie. Twój szef może uznać się za osobę nieodpowiedzialną, a nawet mającą problem z alkoholem. Z kolei jeśli jesteś właścicielem firmy, możesz w ten sposób stracić autorytet wśród swoich pracowników. Aby zadbać o swój wizerunek sieci musisz cenzurować każdą fotkę, którą chcesz zamieścić na profilu. Nawet jeśli jesteś dopiero na studiach i nie masz pojęcia, gdzie będziesz pracować, nie chwal się roznegliżowanym ciałem, fotkami z klubu go-go czy swoim graffiti na miejskim murze. Pamiętaj – w Internecie niż nie ginie. Uważaj również na to, co publikujesz w czasie przebywania na zwolnieniu lekarskim. Fotka ze spontanicznego wypadu na narty, wrzucona w czasie, kiedy rzekomo jesteś chory na grypę, grozi poważnymi konsekwencjami. Nawet jeśli sprawdzanie Facebooka przez kontrolerów ZUS-u to miejska legenda, Twój profil z pewnością odwiedzi Twój pracodawca i nieprzychylni Ci współpracownicy.

Powstrzymaj się od kontrowersyjnych wpisów

Jak zadbać o swój wizerunek w sieci? Przede wszystkim nie ulegaj emocjom i dziesięć razy przemyśl, czy Twój komentarz nadaje się do publikacji. Lepiej ugryźć się w język niż skrytykować politykę, przedstawicieli obcych narodowości czy wyznawców innej religii. Przy aktualizowaniu statusu zachowuj się jak na pierwszej randce – nie poruszaj drażliwych tematów, które wywołują skrajne reakcje. Jeśli musisz skomentować bieżącą sytuację polityczną, używaj dyplomatycznego języka i zadbaj o konstruktywny dialog pod swoim wpisem. Nie dopuść, by interlokutorzy przerzucali się wyzwiskami i usuwaj komentarze zawierające wulgaryzmy. Choć nie powinno dochodzić do takich sytuacji, pracodawcy często pomijają przy podwyżkach podwładnych, którzy reprezentują inne poglądy polityczne czy religijne. Jako właściciel przedsiębiorstwa weź pod uwagę, że zbyt krytyczne, obrazoburcze czy ocierające się o rasizm wypowiedzi, mogą pozbawić firmę klientów i zepsuć Twoje kontakty biznesowe.

Daj się poznać jako profesjonalista

Jeśli chcesz zadbać o swój wizerunek w sieci, zacznij wykorzystywać portale społecznościowe do stworzenia profesjonalnego obrazu swojej osoby. Zamiast przesiadywać na Facebooku i komentować fotki na Instagramie, zarejestruj się na portalach biznesowych typu LinkedIn i GoldenLine. Uzupełnij profil o twarzowe zdjęcie i informacje na temat swojej działalności. Koniecznie stwórz internetowe CV, aby potencjalny pracodawca mógł poznać Twoje mocne strony i kompetencje, zanim przedstawisz je na rozmowie rekrutacyjnej. Działasz w branży artystycznej i nie wiesz, jak zadbać o swój wizerunek w sieci? W takim razie umieść w sieci swoje dzieła – muzykę lub animację na YouTube, fotografię, rysunki i grafiki na portalu digart.pl, a próbki literackie na własnym blogu. Jako początkujący przedsiębiorca działaj aktywnie w grupach tematycznych i na forach, a prędko zyskasz pierwszych klientów i kontrahentów.   Jeśli po wpisaniu w wyszukiwarkę Twojego imienia i nazwiska, pojawia się wyłącznie profil na Facebooku, najwyższa pora to zmienić. Internet to potężne narzędzie, za pomocą którego możesz promować swoją osobę niemal bez ograniczeń.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here