Znalazłeś ogłoszenie o pracę skrojone na Twoją miarę? A czy zdajesz sobie sprawę, że od tego jednego maila zależy Twoja kariera? Znalezienie idealnej pracy w Internecie jest trudne, a szansa, że pracodawca dostrzeże właśnie Twojego maila, graniczy z cudem. Niestety, Internet z jednej strony sieć daje łatwy dostęp do atrakcyjnych ofert pracy, ale z drugiej – Twoja odpowiedź może zginąć w morzu konkurencyjnych cv. Przygotowaliśmy jednak kilka wskazówek, dzięki którym będziesz wiedział, jak odpowiadać na ogłoszenia w sprawie pracy.

Przeczytaj ogłoszenie kilka razy

Brak odzewu ze strony wymarzonego pracodawcy może wynikać… z braku dokładności. Zanim odpowiesz na ogłoszenie o pracę, najpierw przeczytaj jego treść ze zrozumieniem, najlepiej kilkukrotnie. Niektórzy rekrukterzy wymagają cv i listu motywacyjnego, inni będą potrzebować Twojego portfolio albo referencji. Jeśli nie zamieścisz wymaganych załączników, oddajesz walkowerem swoją idealną posadę. Może się też zdarzyć, że preferowaną formą kontaktu jest telefon, wówczas dzwoń od razu, zanim ktoś Cię ubiegnie. Ważna jest również formułka o ochronie danych osobowych – sprawdź, czy pracodawca oczekuje standardowej treści czy rozszerzonej.

Temat jest ważny

Temat wiadomości może skłonić pracodawcę do otwarcia maila, albo wyrzucenia go do kosza bez czytania. Odpowiadając na ogłoszenie o pracę wpisz w temacie o jakie stanowisko się ubiegasz. Czasami w ogłoszeniu znajdziesz numer referencyjny, zwłaszcza jeśli oferta została przygotowana przez zewnętrznego head huntera – wówczas koniecznie wpisz podany numer w temacie maila.

Pamiętaj o załączniku

Załącznik powinien być podpisany jako: nazwa_imię_nazwisko, np. list motywacyjny_Jan_Kowalski. Dokument powinien być przygotowany w formie pliku .pdf, niektórzy pracodawcy zaznaczają wręcz, że nie otwierają plików MS Word. Często zdarza się, że wysyłający odpowiedź na ogłoszenie w sprawie pracy zapominają o dodaniu załącznika i obawiają się, że ponowne wysłanie wiadomości będzie źle odebrane przez pracodawcę. Najlepiej unikać takich sytuacji, dlatego sprawdź, czy Twój program pocztowy obsługuje funkcję wykrywania zapomnianych załączników. Dzięki tej aplikacji program zasygnalizuje brak załącznika, jeśli w treści zostało użyte słowo „załącznik” lub pokrewne.

Co napisać w treści maila?

Jak odpowiadać na ogłoszenie w sprawie pracy? Najlepiej krotko i konkretnie. Na początku napisz, na jakie stanowisko aplikujesz i gdzie znalazłeś ogłoszenie. Następnie wymień jakie dokumenty przesyłasz w załączniku, a na końcu podziękuj za czas i delikatnie zachęć do kontaktu. Niektórzy pracodawcy, zamiast standardowej treści, wolą sprawdzić Twoją kreatywność. Odpowiadając na takie ogłoszenie będziesz musiał się wysilić i zareklamować swoją osobę bez gotowych formułek. Czasami trzeba będzie uściślić, dlaczego jesteś najlepszą osobą na to stanowisko, innym razem będziesz musiał zdeklasować konkurencję najciekawszą odpowiedzią na nietypowe pytanie rekrutera. W dokumentach aplikacyjnych pamiętaj o umieszczeniu aktualnych danych – podaj numery telefonów (nawet jeśli oferta dotyczy pracy zdalnej), adres skrzynki mailowej (tej, z której wysyłasz odpowiedź), a także adres zamieszkania. Zwróć także uwagę, jak wygląda Twój adres mailowy. Zbyt frywolna czy wulgarna nazwa może Cię zdyskwalifikować, dlatego na potrzeby rekrutacji załóż osobną skrzynkę.

Pamiętaj – jeśli masz wątpliwości, czy odpowiedzieć na ogłoszenie w sprawie pracy, sprawdź jeszcze raz bezwzględne wymagania pracodawcy. Jeśli ich nie spełniasz, poszukaj oferty lepiej dopasowanej do Twoich kompetencji i umiejętności. W przypadku oczekiwań dodatkowych (mile widzianych), warto aplikować także wówczas, gdy daleko Ci do idealnego kandydata.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here