Większość pracowników deklaruje, że nie czuje się w pracy docenionymi. W związku z tym mają oni mniejszą motywację do pracy. Często też zmieniają miejsca zatrudnienia. Chcą znaleźć miejsce, w którym ich umiejętności zostaną zauważone i odpowiednio wynagrodzone. Jakie są problemy z docenianiem pracowników?
Dlaczego się nie docenia?
Wielu pracodawców boi się doceniać swoich pracowników. Obawiają się, że docenienie jednego pracownika wzbudzi zazdrość w pozostałych. W ten sposób, mogłoby pogorszyć tylko atmosferę w zespole. W prawdzie, nie ma żadnych badań, które potwierdzałoby tą tezę. Są za to liczne przykłady tego jak bardzo motywujące jest premiowanie najlepszych pracowników. Pracodawcy obawiają się, że nagradzani pracownicy poczują się zbyt pewni siebie i współpraca z nimi będzie utrudniona.
Mało pieniędzy
Drugą ważną przyczyną, dla której pracodawcy nie doceniają pracowników jest brak środków finansowych. Tradycyjnie premie kojarzą się wyłącznie z finansowymi nagrodami. Często brakuje ich w firmowej puli. W takim wypadku dobrym pomysłem jest korzystanie z pośrednictwa portalu nais. Platforma ma ta służy do premiowania pracowników. Na ich indywidualne konta przelewa się kwoty, które mogą samodzielnie wykorzystać. Mogą je przeznaczyć na wybrany przez siebie cel. Warto pamiętać, że rozwiązanie to jest bardzo korzystne finansowo dla pracodawcy, który może nagradzać pracowników i równocześnie nie wydawać kroci.
Opór przed magicznymi słowami
Wielu pracodawców stawia się na pozycji Pana i Władcy. Nie chcą używać magicznych słów znanych już przez dzieci – dziękuję, proszę i przepraszam. Docenianie jest formą podziękowania, więc nie wszyscy uważają, że jest ono potrzebne. W praktyce, by być dobrym liderem trzeba wykształcić w sobie umiejętność tworzenia zdrowych relacji z zespołem. Prawdziwy lider nie boi się prosić o wsparcie, dziękować za wysiłek i przepraszać, gdy jest to niezbędne. Dzięki temu pracownicy wiedzą, że mają do czynienia z szanującym ich człowiekiem, a nie bezduszną maszyną.