Strona internetowa danej firmy to dziś podstawowe „miejsce”, gdzie można zapoznać się z jej profilem. Dotyczy to przedsiębiorstw niemal wszystkich kategorii i typów, a także sklepów internetowych, które właśnie za pośrednictwem strony internetowej kontaktują się ze swoimi klientami oraz otoczeniem. Poniżej zdradzimy najważniejsze zasady projektowania stron internetowych, z naciskiem na ich estetyczne i marketingowe oddziaływanie.
Projektowanie stron internetowych – konsekwencja estetyczna i merytoryczna
Podejście do tematu stron internetowych bardzo zmieniło się w ciągu ostatnich lat. Przede wszystkim – na strony internetowe patrzymy obecnie jako na swoiste dzieła sztuki o wysoce estetycznym oddziaływaniu. Często, to właśnie parametry estetyczne pełnią większą rolę, niż sam tekst pisany i wynikające z niego znaczenia. Nie powinno zresztą dziwić, że doszło do takiej zmiany akcentów – obecnie zdajemy sobie sprawę, że obrazy bardziej działają na naszą świadomość niż słowa, a także że szybciej odbieramy i „czytamy” obrazy niż zwykły tekst pisany.
Dlatego należy zacząć od stworzenia projektu graficznego, który będzie operował niedużą ilością wybranych kolorów. Zaleca się wybór zaledwie kilku kolorów – od 2 do 5. Odradzamy barwy jaskrawe oraz rażące w oczy – o wiele lepszym rozwiązaniem będzie wybór barw stonowanych, wygaszonych lub tworzących przyjemne, ale nie drastyczne, kontrasty.
Czcionka zastosowana w nagłówkach, tytułach i samym tekście powinna być łatwo czytelna oraz jednorodna. Polecamy unikać niepotrzebnej zmiany rozmiarów czcionki – maksymalnie 2 lub 3 rozmiary na całą stronę w zupełności wystarczą.
Stosowane grafiki powinny natomiast nieść z sobą wartość merytoryczną. Polecamy korzystanie z infografik, grafik ilustrujących omawiany problemy, lub grafik-teł. Warto pamiętać, że każde użycie grafiki powinno nieść z sobą jasny przekaz – i być łatwo czytelne dla odbiorcy.
Grafiki na stronę internetową – skąd brać, jak wybierać?
Grafiki umieszczane na stronie internetowej pełnią rozmaite funkcje – zarówno estetyczne, jak i informacyjne, a nawet – nawigacyjne. Nie wchodząc w ten temat głębiej, pragniemy zasygnalizować przede wszystkim, że grafiki można zdobyć z darmowych stron (tzw. banków grafik), można je samodzielnie stworzyć w darmowych e-kreatorach, a także – wykorzystać własne zdjęcia i grafiki.
Polecamy używać przede wszystkim zdjęć wyglądających naturalnie, poddanych przynajmniej drobnej obróbce oraz korespondujących stylistycznie z całością strony internetowej. Warto też trzymać się zasady minimalizmu – nadmiar grafik lub zdjęć nigdy nie jest pożądany i może z łatwością wywołać chaos poznawczy w odbiorze osób odwiedzających naszą stronę.
Warto także pamiętać o kwestiach praktycznych – czyli np. rozdzielczości wybranych przez nas zdjęć. Nie powinna być zbyt duża, gdyż – nadmiernie szczegółowe zdjęcie nie jest nam po prostu potrzebne. Będzie zbyt długo wczytywać się podczas otwierania strony, a tym samym – obniży komfort korzystania z niej.
Na koniec pragniemy odesłać od specjalistów od projektowania stron www, także od strony wizualnej, jakimi są pracownicy studiokreacja.pl. Setki zaprojektowanych przez nich stron internetowych to swoiste „dzieła sztuki” użytkowej – które nadają się nie tylko do podziwiania, ale także do aktywnego zwiedzania i użytkowania.