Branża automotive to sektor, który charakteryzuje się olbrzymią dynamiką i wyjątkową różnorodnością zleceń. Nieustanny i dynamiczny rozwój wymaga również najnowocześniejszych rozwiązań informatycznych. O tym, dlaczego warto zainwestować w system do zarządzania działający w zgodzie z lean manufacturing oraz jakie płyną z tego korzyści przekonało się już wielu przedsiębiorców na całym świecie.
Ze względu na swoją specyfikę, sektor motoryzacyjny bywa uznawany za stosunkowo trudny. Panuje też powszechna opinia, że wymagania wobec operatorów logistycznych stawiane przez firmy z sektora automotive niejednokrotnie determinują trendy, a nawet wpływają na rozwój całego transportu.
Wymagania branży automotive
W branży motoryzacyjnej czynnikiem, który decyduje o współpracy z danym przewoźnikiem jest przede wszystkim precyzja transportu. W tym wypadku operator logistyczny musi brać pod uwagę m.in. proces wytwarzania oraz własne możliwości systemowe z zakresu integracji procesów z danym klientem. Równie ważna jest stała gotowość do raportowania najważniejszych wskaźników współpracy zgodnie z modelem przyjętym w sektorze kontrahenta. Co więcej, przewoźnik powinien także wykazać ciągłą gotowość do obsługi całego łańcucha dostaw. Dotyczy to nie tylko dostawy komponentów do montażu, ale i logistyki rynku części zamiennych i zwrotów, gdzie przepływy nie są zaplanowane, a jednostkowa wielkość przesyłek zazwyczaj jest niewielka.
Niezwykle ważną informacją dla przewoźnika jest także potencjalnie obsługiwany rejon. Nadal istnieją kraje, które stanowią wyzwanie logistyczne w transporcie, np. obszar całej Skandynawii i związane z tym przeprawy promowe. W związku z tym niezwykle ważne jest doświadczenie przewoźnika również podczas sezonowego i turystycznego obłożenia, a także nowoczesna flota pojazdów, która da sobie radę podczas skandynawskiej zimy. Jest to bez wątpienia jeden z wielu elementów minimalizowania czynników, na które przewoźnik nie ma wpływu jak np. warunki atmosferyczne.
Podstawy branży motoryzacyjnej
Kompleksowo prowadzony proces zarządzania i poprawna realizacja usług „just in time” oraz „just in sequence”, pozwalająca obniżyć poziom zapasów, znacząco wpływają na zmniejszenie kosztów magazynowania. Wspólne korzyści dla obu partnerów to także poprawa jakości, znaczący wzrost produktywności, a nawet lepsza stabilizacja operacyjna. Dzięki temu można stopniowo zmniejszyć biurokrację, uprościć proces planowania oraz minimalizować straty.
Niezwykle istotne z punktu widzenia sektora automotive są także krótkie i stabilne cykle realizacji zamówień, a także wzrost poziomu kontroli procesu zakupów leżący po stronie odbiorcy. Poprawa następuje także w obszarze ograniczenia współpracy do kilku zaufanych dostawców, którzy gwarantują najwyższą jakość produktów.
Elementy, na które należy zwrócić uwagę wybierając przedsiębiorstwo logistyczne
- doświadczenie w obsłudze branży automotive
- znajomość zasad, które niesie ze sobą metodologia Kaizen
- elastyczność, czyli możliwość pełnej integracji systemu przewoźnika z procesami produkcyjnymi po stronie klienta
- ciągła gotowość do obsługi w łańcuchu dostaw
- doświadczenie w obsłudze konkretnych rejonów/krajów
- umowy z armatorami promowymi
- możliwość realizacji usług „just in time” oraz „just in sequence”