Ponad 80% Polaków regularnie konsumuje słodycze. Jednocześnie jednym z najsilniejszych trendów, które można zaobserwować na rynku spożywczym, jest zainteresowanie jakością produktów oraz ich wpływ na nasze zdrowie. Coraz częściej mówi się również o ograniczeniu cukrów w diecie. Jak w takim razie reagują producenci wyrobów czekoladowych na coraz silniejsze trendy prozdrowotne konsumentów?
Najpopularniejsza jest czekolada
Spośród wszystkich rodzajów słodyczy, to właśnie czekolada i wyroby czekoladowe cieszą się największą popularnością wśród Polaków. Obecnie, najczęściej kupowana jest czekolada mleczna — ponad 60% konsumentów ją preferuje. Jednak czekolada mleczna zawiera sporo cukrów oraz mleka, które mogą niekorzystnie wpływać na dietę oraz na osoby z nietolerancją laktozy, których jest coraz więcej w naszym społeczeństwie.
Producenci czekolad stawiają więc na promowanie prozdrowotnych właściwości czekolady gorzkiej. Tego typu czekolada zawierać spore ilości cennych składników, takich jak żelazo i magnez. Gorzka czekolada ma też o wiele mniej cukrów i nie zawiera produktów mlecznych.
Jak zwiększyć ilość czekolady gorzkiej na rynku?
W związku z rosnącym zapotrzebowaniem na gorzką czekoladę producenci czekolad ochoczo inwestują w takie maszyny jak temperometr do czekolady lub oblewarka do czekolady. Maszyny te służą do produkowanie samych czekolad, ale i również do produkcji wyrobów cukierniczych zawierających czekoladę. Gorzka czekolada może być więc spożywana nie tylko w czystej postaci, ale również w ciastkach czy batonach czekoladowych.
Producenci często też podkreślają w swoich komunikatach promocyjnych, że gorzka czekolada nie zawiera sztucznych barwników oraz jest odpowiednia dla osób z nietolerancją laktozy. Gorzka czekolada jest również świetną słodyczą dla osób z chorobami krążenia, gdyż wpływa ona na zapobieganie miażdżycy i zakrzepicy.
Jak jeszcze można promować dobre nawyki?
Oprócz promowania gorzkiej czekolady i produktów, które ją zawierają, bardzo ważne okazało się również zmniejszenie dostępnych porcji i opakowań produktów tak, aby kaloryczność jednej porcji nie przekraczała 250 kcal.
Ważne jest również niekierowanie reklam słodyczy do dzieci oraz zwiększanie ich świadomości dotyczącej zdrowego żywienia. W trosce o najmłodszych, przemysł spożywczy w Polsce zobowiązał się o niekierowanie reklam słodyczy do dzieci poniżej 12. roku życia.
Dla konsumentów jest również coraz ważniejsze sprawdzanie pochodzenia produktów. Hodowanie kakaowca jest obarczone sporymi etycznymi problemami, więc producenci czekolad coraz częściej pozyskują kakao od firm z tzw. “sprawiedliwego handlu” (fair trade).