Tworzenie systemów B2B – na co zwrócić uwagę?

Tworzenie systemu dla B2B to bardzo trudne zagadnienie, wymagające kompleksowego podejścia i wielu przemyśleń oraz założeń. Należy odpowiedzieć sobie na liczne pytania jeszcze przed startem pracy, aby rzeczywiście stworzyć wartościowe oprogramowanie. Na co zwrócić uwagę, by efekty były zadowalające dla obu stron?

Kto ma mieć dostęp i do czego?

O ile w przypadku B2C sytuacja jest dość prosta i w zasadzie każdy użytkownik ma wszystko podane na tacy, o tyle w B2B jest to bardziej skomplikowane zagadnienie. Dla przykładu – czy ceny w ogóle powinny znajdować się na stronie? Trzeba liczyć się przecież z tym, że w ten sposób tylko ułatwiamy analizę swoim konkurentom. A może lepiej wysyłać cennik w odpowiedzi na zapytanie mailowe, które wymaga więcej wysiłku niż wejście na stronę? Może jednak warto rozważyć dokładne przedstawienie oferty w witrynie www, ale tylko dla osób zalogowanych? Kwestie dostępu do serwisu to pierwsze, z pozoru proste zagadnienie, które należy jednak mieć na uwadze przy tworzeniu systemu business to business.

Jak wyszukiwać?

Dla systemów B2B równie ważnym elementem jest wyszukiwarka – to na ten element wskazuje zdecydowana większość badanych oraz testerów. Jak działa dobra wyszukiwarka? To nie tylko szybkie rozwiązanie, ale także takie, które daje dobre wyniki, w pełni powiązane z zapytaniem. To w dużej mierze od rezultatów wyszukiwania zależy, czy dany użytkownik przeistoczy się w klienta, czy też wybierze ofertę konkurencji. Dlatego tworząc system B2B nie lekceważmy tego elementu i dobrze przetestujmy AI związane z wyszukiwarką.

Koszyk – co zrobić, by był wygodnym rozwiązaniem?

W większości sytuacji B2B to nie tylko jedna osoba, która ma wpływ na dany zakup, ale całe grono decyzyjne. Dlatego warto tak zaprojektować i zaprogramować system B2B, aby koszyk pozostawał aktywny przez dłuższy czas lub też by była możliwość intuicyjnego wydrukowania przygotowanej oferty. To ułatwia zdobycie opinii innych, decyzyjnych osób, a w rezultacie sfinalizowania transakcji.

Myśląc o koszyku, warto pomyśleć także o innych kwestiach związanych z domykaniem sprzedaży – jakie będą możliwości zapłaty za usługę lub produkt? Jak weryfikowane będzie zamówienie? Czy wraz z liczbą produktów, będzie malała jednostkowa cena? Odpowiedzi na te pytania powinno się znać jeszcze na długo przed stworzeniem systemu B2B.

Powtarzalność zamówień – jak ją zapewnić?

Porównując B2B i B2C – w tym pierwszym przypadku znacznie częściej zdarza się powielać swoje zamówienia. Dla przykładu – częściej kupimy tę samą ryzę papieru niż te same buty. Dlatego w systemie B2B musi być gotowa pełna historia zamówień dla danego konta, którą da się łatwo sprawdzić, a jednocześnie daną transakcje powtórzyć. To dla klienta ogromne zaoszczędzenie czasu, podobnie jak możliwość zamówienia cyklicznych usług – np. nowy tusz czy toner do drukarki co pół roku.

Tworząc system B2B trzeba myśleć o jak największej liczbie udogodnień dla klientów, rozważając nawet tak z pozoru błahe kwestie jak te powyższe. O ile w przypadku B2C takie rozwiązania nie byłyby kluczowe, tak w przypadku zamówień business to business mogą mieć kolosalne znaczenie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here